Cu ochii pe succes

 

Onioptic oferă servicii medicale oftalmologice şi de optică medicală (consultaţii şi investigaţii oftalmologice, intervenţii chirurgicale oftalmologice). Afacerea a fost lansată în 1997, cu o investiţie de aproape 50.000 de dolari, de soţii Dana şi Dragoş Preoteasa. „Odată cu apariţia sectorului privat în domeniu, am demarat afacerea, cu atât mai mult cu cât soţia mea lucra în acest segment“, a declarat Dragoş Preoteasa, directorul general al firmei.

În 11 ani, Onioptic a devenit o afacere înfloritoare, cu 100-120 de consultaţii zilnice, o execuţie de 50-60 de perechi de ochelari pe zi şi cu cinci puncte de lucru dispuse în toată regiunea Olteniei (trei în Craiova, unul în Slatina şi unul în Târgu Jiu). „Este evaluată la cinci milioane de euro. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, la sfârşitul acestui an, aceasta va ajunge la aproximativ două milioane de euro“, a precizat Preoteasa.

Investiţii costisitoare

Drumul spre succes nu a fost uşor, mai ales că aparatura modernă şi personalul specializat au necesitat investiţii constante. Totuşi, una dintre problemele cele mai delicate ale afacerii este relaţia cu pacienţii. Suferind de diverse afecţiuni, când vin la cabinet, clienţii au nevoie de multă atenţie şi înţelegere. „Una dintre greutăţile afacerii este lucrul cu omul - trebuie să te adaptezi şi să te pliezi pe nevoile fiecărei persoane. În plus, este o afacere care necesită investiţii costisitoare, aparatura fiind extrem de scumpă“, spus Dana Preoteasa, medical manager.

Mai mult decât atât, în domeniul de optică medicală, nu prea există personal calificat pe piaţa forţei de muncă.

Colaborare cu medici bine pregătiţi

Cei doi soţi nu au privit însă nici una dintre aceste greutăţi ca pe un impediment în dezvoltarea societăţii. Şi-au specializat în mod constant personalul şi l-au apropiat (lucrează şi în prezent cu o mare parte din echipa cu care de la început) şi au fost mereu realişti. „Orice afacere e grea. Şi, ca orice afacere, are părţi negative - sacrificiile pe multe planuri şi uzura sub toate aspectele, şi pozitive“, a afirmat directorul general al societăţii.

Acesta a explicat că factorii definitorii în succesul afacerii au fost profesionalismul şi echipa, dar şi un management adecvat şi o selecţie bună a personalului. „Noi am beneficiat încă de la început de colaborarea cu o echipă de medici bine pregătiţi“, a mai spus Dragoş Preoteasa. Acesta a precizat că, în 1997, echipa Onioptic era formată din şapte angajaţi şi şase medici colaboratori, iar în cei 11 ani de existenţă a ajuns la 30 de angajaţi şi 12 medici colaboratori.

„Un pas important a fost dotarea cu laser-excimer“

La succesul afacerii au mai contribuit investiţiile permanente, o politică de preţ sănătoasă, dar şi diversificarea activităţii societăţii. La numai trei ani de la lansarea pe piaţă, firma a început să importe rame de ochelari din Italia, Germania şi SUA, fapt care a determinat eliminarea verigilor intermediare care duc la creşterea preţurilor şi practicarea unor costuri sub cele ale concurenţei. „Un pas important a fost dotarea cu laser-excimer, un aparat performant pentru intervenţii chirurgicale“, a spus Dana Preoteasa.

Aceste elemente, dublate de un volum mare de muncă, nu au fost însă singurele „responsabile“ pentru succes. Un cuvânt „de spus“ l-a avut şi faptul că a fost o afacere de familie, iar cei doi s-au susţinut şi s-au completat reciproc.

 

Afacerile nu se mai fac cu vise

Cei care visează la o afacere asemănătoare ar trebui să se înarmeze cu multă răbdare şi să fie pregătiţi să facă o investiţie ridicată. „E nevoie de energie şi de mulţi bani ca să înceapă acum o astfel de afacere. Afacerile nu se mai fac cu vise“, a spus Dragoş Preoteasa.

Aparut in Gazeta de Sud in 20.02.2009